• "Τι είναι τα φύλλα;"... Η ομάδα των Προνηπίων αποφάσισε να το ερευνήσει!...

    Το περιβάλλον μας αφορά!
    Μαθαίνουμε να ζούμε μέσα σε αυτό… από αυτό… μαζί με αυτό!! Το περιβάλλον είναι το σπίτι μας!…
    …Γίνεται δάσκαλος για να γνωρίζουμε και να κατανοούμε τον τρόπο και τους λόγους που οι αλλαγές συμβαίνουν γύρω μας!…
    …Οι αλλαγές σε όσα φαίνονται και σε όσα δεν φαίνονται.
    «Πως φτάνει το νερό από τις ρίζες των φυτών ως τα φύλλα;»
    «Πως αυτά αναπνέουν;…»
    «Γιατί τα φύλλα έχουν χρώμα;…»
    …Τα ερωτήματα αυτά και πολλά άλλα μας απασχόλησαν…
     «Σε τι βοηθούν οι «γραμμές» που έχουν τα φύλλα;…»
    Αναζητήσαμε απαντήσεις σε βιβλία και μέσα από την παρατήρηση, αποφασίσαμε να κάνουμε ένα πείραμα για να δούμε τι συμβαίνει!
    Τι είναι όμως το πείραμα;… Οι υποθέσεις μας:
    Για το πείραμα χρειαστήκαμε:
    • 2 λαχανικά σε ανοιχτό χρώμα (κινέζικο λάχανο και κουνουπίδι)
    • 2 δοχεία με νερό
    • 2 διαφορετικά χρώματα ζαχαροπλαστικής
    Στην αρχή… παρατηρήσαμε τους μικρούς «σωλήνες» που κρύβονται στα φύλλα με μεγεθυντικούς φακούς και στερεοσκόπιο.
    Έπειτα χρωματίσαμε το νερό για κάθε λαχανικό… και βυθίσαμε το λαχανικό μέσα στο νερό
    Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;
     
    Κάθε μέρα και για μια εβδομάδα παρατηρούσαμε τη στάθμη του νερού να κατεβαίνει και το νερό που απορροφά το κάθε λαχανικό να «χρωματίζει» τα φύλλα!
    …Τελικά τα φύλλα απορροφούν το νερό χρησιμοποιώντας τα μικρά «καλαμάκια»… που λέγονται νεύρα…
    Όλα τα φύλλα για να είναι πράσινα και ζωντανά πάνω στα δέντρα χρειάζονται νερό – τροφή!
    Όταν το νερό τελειώσει… τότε τα φύλλα ξεραίνονται
     «Πώς αναπνέουν τα φύλλα;…»
    Από την αναζήτησή μας σε βιβλία και στον υπολογιστή μάθαμε ότι τα φύλλα έχουν «στόματα!»… «Όπως τα δικά μας;» ρώτησε ένα παιδί…
    Στη συνέχεια ανακαλύψαμε ότι τα στόματα των φύλλων είναι μικρές τρυπούλες… έτσι τα φύλλα αναπνέουν!
    «Πώς μοιάζει η αναπνοή;»

    Είδαμε τη δική μας αναπνοή πάνω σε ένα τζάμι!…

    «Πώς αναπνέουμε και εκπνέουμε εμείς;…»

     

    Πώς θα δούμε και την αναπνοή των φύλλων;…
    Η δασκάλα τους πρότεινε έναν τρόπο που αντί για τζάμι χρειαζόταν να κλείσουμε κάποια φύλλα σε μια σακούλα… Και να τα παρατηρήσουμε!!!
    Χρειαστήκαμε:
    • Μια σακούλα zip
    • Ένα δέντρο με φύλλα
    • Μια ηλιόλουστη ημέρα!
    Κλείσαμε μερικά φύλλα στη σακούλα και για λίγες μέρες παρατηρήσαμε τη συμβαίνει…
    Η σακούλα είχε θολώσει… όπως και το τζάμι!…
    Τελικά τα φύλλα ανάσαναν! Μαζί με την αναπνοή τους όμως, έβγαλαν και νερό!
    Ο κηπουρός μας είπε… ότι όπως μάθαμε και στα βιβλία, «το νερό ανεβαίνει από τις ρίζες του δέντρου στα φύλλα και γι αυτό είναι πράσινα!»
    Μάθαμε επίσης ότι τα φύλλα την ημέρα βγάζουν καθαρό αέρα που λέγεται οξυγόνο!… 
    Οι άνθρωποι κάνουν το αντίθετο… «παίρνουν» οξυγόνο και «βγάζουν» διοξείδιο!…
    Γι αυτό το λόγο μας είναι απαραίτητα τα φυτά… γιατί «μας δίνουν ανάσα»!…
    «Γιατί άραγε τα φύλλα έχουν χρώμα;…»
    «Τα φύλλα είναι πράσινα και καφέ! Αλλά και κίτρινα!»
    Στον κήπο βρήκαμε φύλλα που έχουν 4 χρώματα… και τα χωρίσαμε σε ομάδες!…
    Βρήκαμε στο internet μερικούς τρόπους που θα μπορούσαμε να αφαιρέσουμε τα χρώματα από τα φύλλα!
    Επιλέξαμε έναν…
    Χρειαστήκαμε:
    • Καθαρό οινόπνευμα
    • 4 δοχεία διαφανή
    • Φύλλα
    • Φίλτρα καφέ
    • Σταγονόμετρα
    Τοποθετήσαμε σε κάθε δοχείο φύλλα (κάθε δοχείο διαφορετικό χρώμα)
    Προσθέσαμε οινόπνευμα, τόσο για να καλύπτει μερικά φύλλα
    Τοποθετήσαμε τα φίλτρα του καφέ ώστε το κάτω μέρος να ακουμπά το οινόπνευμα…
    Περιμέναμε 4 μέρες…
    Τελικά το οινόπνευμα αφαίρεσε το χρώμα και κάθε φίλτρο χρωματίστηκε από τα χρώματα των φύλλων!

     

    …Τελικά μπορέσαμε και εμείς να αφαιρέσουμε το χρώμα των φύλλων κάνοντας ένα πείραμα…
    …Με παρατήρηση… με κανόνες… με υλικά… με ποσότητες… με εργαλεία… 
    …Γίναμε κι εμείς μικροί επιστήμονες!…
     Τι είπαν τα παιδιά μετά το τέλος της έρευνας….
Ευχές για το… 2020!…Μια… επίσκεψη στο Κοινωνικό Παντοπωλείο!…